Tekompaniet har dock klarat sig väldigt bra. Mycket tack vare deras samarbete med Almi. Tekompaniet direktimporterar te från Sri Lanka och Indien. De startade 1999 och är nio anställda idag. Fokus är på etiskt producerat, ekologiskt och att dialogen och inköpen ska vara så nära källan som möjligt, det vill säga på plats utan mellanhänder.
Håkan Kjellström
Grundare & vd, Tehuset
Foto: David Gimlin
Ola Andersson
Delägare, Tehuset
Foto: David Gimlin
Sara Brandt
Vice vd & chef Företagspartner, Almi
Foto: Liza Simonsson
Mikael Karlsson
vd, Almi invest
Foto: ALMI
När pandemin slog till i slutet av mars så kom nedgången väldigt fort. Den största anledningen var att Tekompaniet levererar till restauranger, konferenser och arbetsplatser som har drabbats väldigt hårt.
Vi tappade cirka 90 procent av omsättningen på en vecka, säger Håkan Kjellström, vd på Tekompaniet.
Tekompaniet hade haft en tät kontakt med Almi sedan tidigare, mest i form av affärsutveckling som genomfördes 2019.
– Då hade vi inga direkta finansieringsbehov, men när allt slog till i mars så fick vi styra om. Både kolla på finansiering och hur vi skulle fortsätta jobba tillsammans med Almi inom affärsutveckling, säger Ola Andersson som är marknad & kommunikationsansvarig på Tekompaniet.
Anledningen till att Tekompaniet lyckats ställa om så bra i och med pandemin beror mycket på att de alltid varit nyfikna på nya saker och produkter. Men även deras pågående dialog med Almi, menar Håkan Kjellström.
– Vi insåg ganska snart att det som står för 90 procent av vår omsättning kommer förändras radikalt. Då jobbade vi tillsammans med Almi för att komma fram till vad det fanns för innovationsförutsättningar och exempel på att styra om verksamheten.
Växa smart
Lösningen blev Almis Växa smart omställning.
– Almi var väldigt djupt involverade i oss sedan tidigare och har hela tiden tyckt att vi var ett friskt och sunt företag. De sa att det kommer ordna sig och att vi bara skulle ta oss igenom Corona-krisen. När vi gick in i Växa smart omställning gjorde vi analyser och även en finansieringsplan tillsammans, säger Håkan Kjellström.
– De “skakade om oss” och pushade oss för att komma ut ur vår comfort zone. Jag är säker på att den här resan inte hade blivit lika effektiv och bra utan Almis ifrågasättande.
Vi gjorde affärsplaner, tog hjälp från experter i deras nätverk och fick information kring förutsättningarna som gäller under pandemin. Det har krävts mycket arbete, men de har stöttat oss väldigt väl, säger Ola Andersson.
Fortsatt samarbete
Tekompaniet kommer hålla kontakten med Almi så länge de har ett så bra fungerande samarbete som de har idag.
– Vi har haft en fantastiskt bra dialog ända från början. Något som vi har varit sämre på tidigare är att marknadsföra oss själva. Att visa vilka vi är bakom produkten och inte bara varumärket. Om vi ska få bättre spridning och försäljning så måste de större kunderna och konsumenterna känna till oss på ett mer personligt plan. Även här har vi fått välbehövligt stöd av Almi. Alla delar i vårt samarbete känns väldigt trygga helt enkelt, säger Håkan Kjellström.
Sara Brandt, vice vd och chef Affärsområde Företagspartner
Vad är Almis Växa smart omställning?
– Som kund har du oftast tre frågeställningar i kristider – ska jag fortsätta min affär, ska jag utveckla den, eller ska jag byta den? Vi ser över affären, utvärderar, utmanar och coachar kunden i omställningen.
Hur hjälper ni kunderna i kris?
– Vi erbjuder finansiering och rådgivning som tar avstamp i en omvärldsanalys av företaget, dess kunder och bransch. Vi väver in innovation, internationalisering, digitalisering och hållbarhet i vår rådgivning och kan även koppla på externa experter.
Så det är mycket upp till företagen själva?
– Vi kommer inte med lösningarna, utan ställer frågorna som gör att kunden själv får analysera situationen. Vi har verktygen, en tydlig metodik och en process som är baserad på vedertagna modeller. Utifrån det så kan företagen gå vidare på sin tillväxtresa.
Mikael Karlsson, vd Almi Invest
Vilken har varit er främsta uppgift under pandemin?
– Att hjälpa företag hitta en väg ut ur krisen, helt enkelt. Många behövde ta in kapital snabbt i våras, men marknaden har återhämtat sig bra. Nu har vi kunnat investera i nya bolag, istället för bara våra befintliga.
Hur har startup-bolag reagerat på krisen?
– Fördelen med startups är att de inte är ute på marknaden, vilket innebär att de inte har någon omsättning att försvara eller förlora. Det vi gör är att hjälpa till att planera marknadsinträdet på rätt sätt i en sån här situation.
Så pandemin kan snarare skapa förutsättningar för nya bolag?
Ja, eftersom de är innovativa och snabbt kan ta plats på marknaden. Ur den synvinkeln är jag positiv och förväntansfull inför nya startups. Att de faktiskt tar vara på möjligheterna som krisen innebär.