Start » Innovation » Essity satsar på kreativa start up-företag
Innovation och Affärsutveckling

Essity satsar på kreativa start up-företag

Essity bild
Essity bild
Foto: Privat

Essity är globalt marknadsledande inom hälsa och hygien. Genom deras Essity Ventures söker de nu nya start ups som delar deras vision och kan bidra till en innovativ framtid.

Robert Sjostrom

Robert Sjöström

President Global Operational Service, Essity

Foto: Lena Granefelt

Essity vill tillsammans med next-gen hitta nya revolutionerande idéer inom områden som hållbarhet, hygien, kvinnlig hälsa, barnhälsa, toalettpapper, städning och inkontinenshjälpmedel. Nya initiativet Essity Ventures letar efter nystartade företag och företagare som vill förvandla hälso- och hygienbranschen globalt.

De ska kunna hitta nya kreativa lösningar på ett sätt som vi kanske inte klarar av själva. Företagen som vi jobbar med ska fylla luckor och ha lösningar som vi inte ha tänkt på.

– Ett exempel är ett bolagsförvärv som ledde till TENA SmartCare, våra digitala inkontinensprodukter. Tekniken utvecklades av en student start-up, där studenterna bodde på ett vårdhem under ett år för att förstå vilka problem som behövde lösas, säger Robert Sjöström som är President Global Operational Services.

Europa och Sydamerika

Essity Ventures har go to market-resurser så att start up-företagen kan få fart på sin tillväxt. 

– Vi investerar till exempel i partners och delar med oss av vår kunskap till bolagen, istället för enbart kapital  Det är viktigt för oss att våra samarbetspartners har en koppling till det vi håller på med, så att vi kan skapa en affär som är bra för både oss och entreprenören, säger Robert Sjöström.

Robert Sjöström brinner för Essity Ventures och hur viktigt det är med hygien och hälsa just nu. Kanske framför allt mitt i en pågående pandemi. Essity Ventures startade i år och täcker just nu Europa, men det förs också samtal med företag i Sydamerika. 

Vi försöker alltid gå in med ett öppet sinne och har ett antal diskussioner som vi ska försöka ta vidare till nästa steg.

Lär sig tillsammans

Det finns också flera utmaningar när de större bolagen börjar samarbeta med start ups, menar Robert Sjöström.

– En start-up har en idé som de brinner för. De är snabba, flexibla och väldigt entreprenörsdrivna och kan lätt styra om och se möjligheterna.  Vår nya partner får inte bli helt beroende av oss. Det kan göra att de tappar en del av sin innovationskraft. Desto mer vi jobbar med start ups, ju mer lär vi oss vad som är bra för både oss och våra partners, säger Robert Sjöström.

Essity riktar sig mot bolag i alla storleksformer, men det viktigaste är andra parametrar. 

– För att Essity ska ingå i ett samarbete behöver hållbarhet lysa igenom i alla delar.  De ska uppfylla våra standarder och dela våra värderingar, säger Robert Sjöström.

Det senaste samarbetet är med Endometrix, en start up som utvecklat en app som hjälper kvinnor med endometrios att kartlägga sina problem.

– Vårt mål är att öka människors välbefinnande genom att ta upp kampen mot hälso- och hygienutmaningar i världen.

Det kan handla om allt från smittspridning till inkontinens som kraftigt hämmar vardagslivet. Vi tror att många hjärnor är bättre än några få när det gäller att lösa problem, säger Robert Sjöström.

Nästa artikel