Start » Utbildning » Lärare och techutvecklare testar tillsammans för högre kvalitet
Framtidens Skola

Lärare och techutvecklare testar tillsammans för högre kvalitet

Foto: Unsplash

Swedish Edtest är Sveriges första nationella testbädd för edtech. I Swedish Edtest möts lärare och techutvecklare i verkliga undervisningssituationer för att tillsammans förstå hur digitala läromedel kan designas för att matcha verkliga behov i undervisningen.

Hanna Elving på Nacka kommun leder Swedish Edtest som finansieras av Vinnova och de 12 huvudmän från förskola till högskola samt branschorganisationen för edtech som driver testbädden. Sedan december 2019 har 25 bolag testat med 40 lärare. Testen genomförs med stöd av en metod som utvecklas tillsammans med forskaren Anna Åkerfeldt.

Eleverna kände sig viktiga

En av de testande lärarna Bojan Ralevic på Valsätraskolan i Uppsala tycker att värdet för eleverna är viktigast i testen.

– Jag kan rekommendera alla kollegor att vara med och testa. Jag lärde mig jättemycket, men det roligaste var att se elevernas engagemang när de förstod att deras tankar och idéer var viktiga för att utveckla nya produkter för skolan.

Utveckling utifrån verkliga behov

Alla test med Swedish Edtest sker i den vanliga undervisningen och lärarna väljer själva vad de vill testa utifrån vad som passar in i deras planering. Lärare och testande bolag får stöd av Swedish Edtest i att designa och planera ett test för att båda parter ska lära sig så mycket som möjligt av varandra. Bojan betonar att testerna är ett sätt för lärare att utvecklas i sin profession.

– Det är utvecklande att testa tillsammans med bolag som verkligen vill förstå vad vi vill ha i undervisningen och samtidigt delar med sig av det senaste i den digitala utvecklingen. Jag får en bättre kunskap om vad jag ska välja och ställa krav på när vi använder nya läromedel, avslutar Bojan.

Nästa artikel