Start » Utbildning » Framtidens Skola » Aktivitetsbaserat lärande med ny digital läromedelsplattform
Sponsrad

I april lanserar Bonnier Education en ny läromedelsplattform inklusive åtta nya ämnen. Plattformen stärker lärandet genom aktivitetsbaserat lärande med en hög grad av variation och differentiering.

Bonnier Educations digitala läromedel Clio släpper snart en ny och förbättrad plattform för lärare och elever på mellan- och högstadiet. Med en smidigare navigering där alla ämnen är samlade och enkelt sökbara ökar möjligheterna att arbeta ämnesövergripande. 

– Världen är inte strikt uppdelad i olika ämnen. Genom att se hur koncept hänger ihop tvärs över olika ämnen möjliggörs en mer verklighetsbaserad kunskapsbild. Hög variation skapas i den nya plattformen. Både didaktiskt genom olika inlärningsdesigner, men också visuellt genom fokus på illustrationer, bilder och video, säger Anna Westermark, som är Sverigechef på Clio by Bonnier Education. 

Anna Westermark

Sverigechef på Clio by Bonnier Education

Foto: Selma Kaplanoglu

Fokus på aktivt lärande 

Idag erbjuder Clio 12 ämnen och i vår lanseras åtta till – spanska, tyska, franska, idrott, bild, musik, hem- och konsumentkunskap samt slöjd. 

– Undervisningsmaterialet är aktivitetsbaserat och uppmuntrar till nyfikenhet och engagemang – både framför och bortom skärmen. Därför är det stort fokus på multimodala element, rörelse och samarbete. Eleverna får ta större ägarskap över sin inlärningsprocess och aktivt arbeta sig till nya kunskaper, säger Anna Westermark. 

Stödfunktioner för alla 

Lärare och elever har olika behov. Som lärare kan du välja hur du vill använda innehållet och plattformen så att det passar dig och din klass, menar Anna Westermark.

– För elever finns många olika stödfunktioner så att alla får de bästa förutsättningarna för att lära. För lärare finns både faktaunderlag och lektionsförslag. 

Den nya plattformen är öppen för alla att testa gratis från april fram till sommaren.

Nästa artikel