Varje år i slutet av november besöker 30 000 blivande studenter Saco Studentmässa i Stockholm och Malmö för inspiration och fakta inför utbildningsvalet efter studenten. Saco arrangerar mässorna för att hjälpa ungdomar att göra ett medvetet och genomtänkt studieval. Som en följd av pandemin blir mässan digital i år.
En otroligt spännande utmaning, säger Sandra Wahlgren, projektledare för Saco Studentmässa.
– Vi vill ge en minst lika inspirerande upplevelse som vanligt och har utvecklat ett koncept som skapar helt nya möjligheter. Eftersom vi nu är helt platsoberoende kan elever från hela landet besöka mässan och utställare från hela världen kan medverka utan att resa. Vi får alltså en helt ny tillgänglighet och gör samtidigt stora miljöbesparingar.”
Vad kan man uppleva på mässan?
När besökare checkar in hamnar de först i en lobby med studievägledare och olika inspirationsaktiviteter. Sacos 21 fackförbund finns där för att svara på frågor om akademikeryrken, som arbetsuppgifter, lön och framtidsutsikter.
Utställare är samtliga svenska universitet och högskolor, yrkeshögskolor, folkhögskolor samt myndigheter som UHR och CSN samt representanter för utlandsstudier. I ”montrarna” kommer det att livestreamas från campus och kontor och man kan videosamtala och chatta med studenter inom alla möjliga utbildningsområden. Även arbetsgivare finns där för att säkra sin framtida kompetensförsörjning och prata med besökarna om olika yrken & jobb.
Dessutom finns mer än hundra 15-minuters webbinarier om allt ifrån tips inför studievalet till information om specifika utbildningar eller yrken och naturligtvis utlandsstudier.
Den digitala mässan finns kvar fram till högskolevalet
Allt utom livedelarna kommer att finnas kvar efter mässan, ända fram till sista ansökningsdag för högskolevalet, 15 april. Så det man har upplevt och noterat på sin privata planeringssida finns hela tiden tillgängligt för de fortsatta studievalsfunderingarna och bjuder in till fortsatt kontakt med utställarna.