Start » Startup and Scaleup » ”Hon är en av kandidaterna till Årets IT-Kvinna 2019”
Startup and Scaleup

”Hon är en av kandidaterna till Årets IT-Kvinna 2019”

Nyligen avslutades nomineringarna till årets IT-Kvinna. I år är det första gången som det ärofyllda priset delas ut av CGI. Annika Guldroth är en av de nominerade.

Det är med glädje som vi konstaterar att vår egen Ansvariga Utgivare Annika Guldroth har blivit nominerad till priset Årets IT-Kvinna, säger IT Media Group i ett uttalande, som fortsätter: Syftet med utmärkelsen är att lyfta fram kvinnor som med sitt engagemang och sin övertygelse arbetar stenhårt för att IT-branschen ska bli jämställd. De kvinnor som inspirerar till nya framsteg och som fungerar som goda förebilder

Vill lyfta kompetensen inom flera vertikaler

Vad är det egentligen som driver dig att lägga ner hela din själ i verksamheten?
För mig är det i huvudsak två mål som driver mitt engagemang. Jag vill bidra till att alla aktörer inom IT-branschen får tillgång till information som lyfter deras egen kunskap oavsett roll. Den kunskapen får de gratis av oss eftersom vi inte har några avgifter för att läsa alla våra nyhetssajter. För mig är kunskapen det viktigaste. Därför skriver vi inte om branschskvaller och liknande, svarar Annika engagerat.

Vilket är ditt andra mål?
Att lyfta fram alla fantastiska tjejer som finns inom IT. Det finns så många kvinnor som av olika anledningar inte får det utrymmet som de förtjänar. Jag och mina medarbetare är ofta på olika IT-event och då blir det väldigt visuellt tydligt att de mörka kostymerna dominerar. Tack och lov är det inte alltid så och det tolkar jag som att vi ändå har kommit en bit på vägen mot full jämställdhet, säger hon med glimten i ögat.

Hur jobbar du konkret med jämställdhetsmålet?
En av våra kategorier har vi döpt till – Kvinnor på Kanalen. Där samlar vi artiklar som specifikt handlar om enskilda IT-Kvinnor, kvinnliga nätverk och jämställdhet. Det är ett konkret sätt för mig att lyfta fram alla kvinnliga initiativ och förebilder. Ett annat medvetet val som vi gör handlar om en av våra allra populäraste artikelserier – På Stan med. Där tecknar vi ett personligt porträtt, helt utan skvaller, av olika personer som arbetar inom IT-branschen. Vi strävar aktivt efter att få en balans mellan män och kvinnor som vi intervjuar i den kategorin, förklarar Annika.

En gedigen erfarenhet

Annika Guldroth har mer än 25 års erfarenhet av mediabranschen. Hon har på nära håll följt hur branschen har genomgått en rejäl förändring. Den erfarenheten har hon självklart nytta av när hon nu fortsätter att utveckla sitt mediehus.

Jag såg tidigt möjligheterna med digitaliseringen och nödvändigheten av att hoppa på det tåget. Jag arbetade på IDG då och tyvärr var inte mina chefer av samma uppfattning. Jag kunde inte bara stillasittande se på när våra papperstidningar och magasin tappade i upplagor. Jag bestämde mig för att starta ett eget mediehus. I januari 2014 startade jag aha IT-media och först ut av våra nyhetssajter var IT-Kanalen. Idag har vi inte mindre än sju nyhetssajter och namnen talar tydligt om vilket område de fokuserar på. De är; IT-Kanalen, IT-Finans, IT-Pedagogen, IT-Hälsa och IT-Retail. Dessutom finns IT-Kanalen även i Danmark sedan ett drygt år tillbaka. De svenska sajterna hittar du på toppdomänen.se och den danska på .dk, berättar hon

Ta reda på mer om Annika Guldroth och Aha IT Media här.

Så du siktar även på en internationell expansion?
Det är inget självändamål. Att det blev Danmark beror på att jag har ett brett kontaktnät där och det fanns ett intresse där av en dansk upplaga av IT-Kanalen. Det som är viktigt för mig är att vi växer i den takt som vi klarar av och återigen att vi levererar kunskap inom relevanta områden och med IT som den röda tråden. En sjunde nyhetssajt lanserades i september i år och den kommer att bevaka ett område som är otroligt hett och viktigt, nämligen miljö och hållbarhet. Namnet blir IT-Hållbarhet och i samma veva byter vi även namn på mediehuset till IT Media Group, berättar Annika med rösten full av energi.

Ser det som ett erkännande

Hur ser du på att du har blivit nominerad?
Jag blev både glad och stolt när jag fick beskedet. För mig är det ett erkännande att jag gjorde rätt som följde min magkänsla och gick min egen väg. Det har självklart inte alltid varit lätt och jag har fått göra en del uppoffringar men jag har hela tiden varit övertygad om att det skulle gå att genomföra. Jag brukar säga att man ska tro på sig själv och följa sin känsla och övertygelse i såväl med- som motgång. Det har jag gjort och det ångrar jag inte!, avslutar Annika Guldroth, grundare av IT Media Group.

Nästa artikel