Start » Infrastruktur » Hemnet – Världens mest populära bostadsportal
Bostadsrätt

Hemnet – Världens mest populära bostadsportal

Cecilia Beck-Friis, Vd Hemnet
Cecilia Beck-Friis, Vd Hemnet
Cecilia Beck-Friis, Vd Hemnet. Foto: Oscar Barkenbom

Vad är det som gör Hemnet så attraktivt att svenskarna förra året spenderade 54 miljoner timmar på plattformen?

Hemnet är ett samhällsfenomen som engagerar mångt fler än någon annan marknadsplattform. Bolaget grundades 1998 (samma år som Google) och är nästan synonymt med bostadsmarknaden i Sverige. Och det är inte konstigt eftersom bolaget startades av mäklarbranschen i syfte att samla alla bostadsannonser på en plats för att göra det både enklare och mer kostnadseffektivt för säljare, köpare och mäklare.

Sedan starten har man varit en trygg hamn för svenskar som ska sälja eller köpa bostad och 92 procent av alla mäklade bostäder i Sverige annonseras idag på Hemnet.

– Timingen och idén var helt rätt vid starten och Hemnet är ett av internet- erans tidiga tech-bolag som fortsatt att växa år efter år. Genom smarta och strategiska uppdateringar, relevant och anpassat innehåll har vi skapat det som är Hemnet idag, en plattform som under augusti 2020 genererade 71 miljoner besök, säger Cecilia Beck-Friis, Vd Hemnet.

Mäklaren är en nyckel till framgång

Teamet bakom Hemnet gör kontinuerligt undersökningar för att se varför man besöker plattformen. Där uppger 47 procent att de avser att byta bostad inom det närmsta året. Utöver det ser man tydligt grupper som är intresserade av att följa marknaden och hur prisbilden i sitt närområde utvecklas. Sedan finns det givetvis en stor andel som besöker sajten för att drömma och inspireras av de bostäder som presenteras. Bredden som finns hos Hemnet gör att de bygger en trovärdighet och relation till användaren, som kommer att söka sig till Hemnet när man väl går i köp- och säljtankar.

Inspirerar till drömhemmet

Man kommer till Hemnet av många olika skäl. En stor del är såklart på väg att köpa eller sälja en bostad. Men det finns också många som vill få inspiration till den egna bostaden eller bevaka utvecklingen för bostadsmarknaden i stort. I Sverige är vi väldigt hemkära och många lägger mycket tid och energi på att skapa sitt drömhem.

– Jag tror att hemligheten bakom Hemnets framgång är vår bredd och att vi är ett företag som är genuint engagerade och intresserade av bostadsbranschen. Dessutom har vi ett fint samarbete med mäklarbranschen vilket är nyckeln till att vi har ett sånt fantastiskt innehåll.

Många kommer till Hemnet bara för att titta på bostadsannonserna eftersom de ofta har bilder som skulle kunna platsa i vilket inredningsmagasin som helst, det är landets duktiga mäklares förtjänst.

Stabilt läge trots Covid-19

Enligt SCB flyttar genomsnittssvensken 11 gånger under en livstid. Man köper och säljer bostad då man flyttar hemifrån, gifter sig eller går isär, bildar familj eller kanske downsizar med familjen. Antalet bostäder som säljs varje år i Sverige ligger i snitt kring 170 000 och trots att 2020 fått en turbulent start har bostadsmarknaden varit fortsatt stabil. Förändringar man ser och som kan spåras till Covid-19 är bland annat nya och innovativa sätt arrangera visning samt en ökad efterfrågan på bostadspreferenser som trädgård och ett extra rum för hemmakontor.

Cecilia Beck-Friis berättar att de stora bostadsrelaterade utmaningarna nu och framöver, oavsett boendeform, är kopplat till finansiering och hur unga ska komma in på bostadsmarknaden.

– Det händer väldigt mycket inom proptech och fintech och vi ser bolag som börjar hitta nya kreativa sätt för att lösa finansieringsfrågan och hjälpa unga in i bostadsmarknaden. Det är självklart en komplex fråga som kräver insatser från både politik och näringsliv men på sikt tror jag att teknisk innovation kommer att ha stor betydelse för att bostadsmarknaden ska bli tillgänglig för fler. Det här är en utveckling som vi följer med stort intresse, säger Cecilia.

Så vad är det som gör Hemnet så attraktivt?

Hemnet har byggt en unik position som den plats många konsumenter vänder sig till allra först när man funderar på att byta bostad. Det har man lyckats med genom att samla köpare, säljare och i princip hela bostadsutbudet på ett och samma ställe. Köparna vill vara där bostadssäljarna är för att kunna ta del av bostadsutbudet, och bostadssäljarna vill å sin sida synas där köparna är för att få till den bästa affären. Hemnet och svenskarnas stora bostadsintresse står ut även internationellt.

Enligt en undersökning från analysföretaget AIM Group 2019 är Hemnet den bostadsportal globalt som har flest besökare sett till befolkningsmängd. Vi i Sverige ligger med andra ord etta på listan av världens mest bostadssurfande folk!

Nästa artikel