Start » Entreprenör » Petter – ”Låt ditt entreprenörskap hänga ihop med dig själv och din passion”
Entreprenör

Petter – ”Låt ditt entreprenörskap hänga ihop med dig själv och din passion”

När musikern och textförfattaren Petter pratar om personal branding och sitt eget entreprenörskap hörs orden passion, vara först, sticka ut och våga. Men mest menar han att allt ska hänga ihop.

– Man kan ju inte hoppa i en Batmankostym när man ska vara sig själv. Jag är Petter hela tiden. Så fungerar det för mig. Allt jag gör utgår från mig och därför hänger allt jag gör ihop, säger han.

Listan kan göras lång

Petter, artistnamn för Petter P-Lex Alexis Askergren, är svensk hiphopmusiker. Han slog igenom 1998 med låtarna ”Mikrofonkåt” och ”Vinden har vänt”. Sedan dess har han släppt åtta fullängdsalbum och två samlingsalbum.

Den som snabbt scannar Petter och hans karriär hittar musiken och textförfattandet förstås, men också vin och mat och bok och musikhjälpen och föreläsningar för företag och konsult…ja, listan kan göras lång. Det som först kan uppfattas som spretigt, visar sig hänga ihop. Det ena har lett till det andra.

– Det är så du som entreprenör kan tänka kring personal branding. För mig betyder det att allt jag gör ska ligga i linje med min musik och textförfattandet, säger Petter. 

Petter som varumärke

Petters texter handlar om Petter själv, hans uppväxt, livssituation, karriär, om samhället och hur han ser på världen. Redan när han slog igenom i slutet av 90-talet jobbade han med personal branding. Vissa kritiserade honom för det, men idag jobbar alla så.

– Jag tänker inte  alls på själva orden personal branding. Jag bara gör det jag vill göra och på mitt sätt, säger han.

Enligt uppslagsboken handlar personal branding om att se på sig själv som ett varumärke. Om att förpacka sig själv på ett sätt som väcker känslor. 

– Det är viktigt att du utgår från det som är kul. Tidigare sålde folk t-shirts på konserterna. Jag gjorde det också, men kopplade även på andra saker och gav mig in i olika sammanhang. Nu senast i vinbranschen. Jag tycker det är kul med vin och det är något jag alltid drömt om.

15 år som musiker

När Petters vin skulle introduceras i Sverige firade han 15 år som musiker. Jubileet fick betydelse både för artisten och vinproducenten Petter. Flaskans etikett trycktes i orange och svart, samma färger som på omslaget till hans första singel. Han gick en sommelierkurs, började skriva om vin i en svensk tidning och höll i vinprovningar. 

– Satsa på sådant som känns äkta för dig och är en del av din livsstil. Det är viktigt att se helheten och gå hela vägen. Därför arbetar jag med vinet som jag gör idag, konstaterar han.

För ett år sedan öppnade han restaurangen Käk på Södermalm. Den driver han tillsammans med en barndomskamrat och en nära vän. Intresset för mat är stort och detta var ett sätt att koppla på något nytt till vinet. 

– Vi ville också sticka ut ur mängden. Vår restaurang är snabbmatstället med bra street food med fina råvaror i det här fallet hamburgare, säger han.

Använd språket på rätt sätt 

2013 kom boken ”16 rader”. Där samlade han de mest betydelsefulla texterna ur sin produktion. Till varje text skrev han kommentarer om hur han tänkte och kände när texten kom till. Boken har använts i skolor för att visa hur man kan använda språket på nya sätt. På så sätt har han kunnat kommunicera med nya målgrupper. 

– Jag hade själv läs- och skrivsvårigheter i skolan. Det gör mig engagerad. Jag ville inspirera andra till att våga skriva och läsa. Och till att hitta språngbrädor in i litteraturen. I mitt fall var det musiken.

Våga testa dina vingar

För att kunna jobba med personal branding är det viktigt att hitta sin egen väg. Petter är den hyperaktiva typen. Han springer snabbt på idéer. Ofta flyger han högt, men han ramlar också ner i djupa dalar.

– Även när det är mörkt ångar jag på som en dieseltraktor. Envishet och konsekvens hjälper, säger han. 

Till framtidens entreprenörer vill Petter säga att entreprenörskap är som långdistanslöpning. Det tar tid, även för den som jobbar hårt med personal branding. Om något går snabbt får det betraktas som positiva överraskningar.

– Om jag vaknar och känner att jag inte orkar, då tänker jag: Jag älskar ju det här. Det pirrar i magen varenda gång jag gjort en bra låt. Glädjen i det jag gör får mig att fortsätta. Passion finns med i allt jag gör.

Nästa artikel